Vad är viktigt att tänka på när man jämför mobilabonnemang för privatperson? För många är det självklart att titta på priset – men det finns även andra saker som väger minst lika tungt.

Har operatören tillräcklig täckning?

För de som bor i en större stad är täckning ytterst sällan något problem. De kan därmed jämföra och välja operatör utifrån andra faktorer. En person som däremot bor där täckning kan vara ett problem bör kontrollera operatörernas täckningskartor och eventuellt höra med andra som bor på samma ort vilken operatör som fungerar – och vilka som bör undvikas.

Pris – Enklast att jämföra pris per GB

Första steget är sedan att kontrollera hur mycket surf som behövs. Räcker det exempelvis med 4GB per månad eller krävs ”fri surf”. Det är nämligen denna punkt som primärt avgör vad abonnemanget kommer att kosta. Ju mindre surf desto billigare abonnemang. Eftersom olika operatörer erbjuder olika många GB är det enklaste att räkna ut priset per GB och ställa de olika alternativen mot varandra.
Sparad surf?

En annan punkt som skiljer, gällande surfmängd, är om surfmängden kan sparas månad till månad eller om surfmängden nollställs varje månad. Att kunna spara är för vissa en funktion som innebär att en lägre surfmängd kan väljas på abonnemanget.

Bindningstid

Den som jämför mobilabonnemang för privatperson kommer snabbt se att ytterst få mobilabonnemang idag har bindningstid. Det är överlägset vanligast med abonnemang som kan sägas upp bara på en månad. Önskas däremot delbetalning på mobil eller vissa andra tjänster kan bindningstid förekomma.

Går det att köpa mobil på delbetalning?

För många är det enklare att köpa mobilen med räntefri delbetalning än att betala hela summa på en gång. Många operatörer erbjuder även delbetalning i det fall som mobilen beställs i samband med abonnemang. Därmed kommer kostnaden för både mobil och abonnemang på samma faktura.

Andra punkter – Jämför mobilabonnemang för privatperson

De punkter som nämns ovan är vad många skulle klassa som de viktigaste för en person som jämför mobilabonnemang för privatperson eller företag. Men det finns även andra punkter som för vissa väger tungt. Detta så som:

  • Kundtjänst – Vilka dagar har de öppet? Hur nås de?
  • Betalning – Sker betalning via autogiro, E-faktura eller pappersfaktura?
  • App – Hur användarvänlig är appen
  • Uppsägningstid – Ofta en månad, ibland bara en dag.