Skor mer populära på nätet än mode
Att många kunder världen över shoppar skor på nätet känner de flesta till sedan tidigare. Det som däremot kan överraska många är att fler sökningar görs på skor än på mode. Många butiker på nätet säljer såväl skor som kläder, medan andra butiker koncentrerar sig på att sälja en av dessa bägge produktkategorier.

Enligt en studie utförd av ett brittiskt bolag, som har undersökt fem e-handelsbolag som säljer fler än en produktkategori på nätet, är skorelaterade sökningar idag större än de moderelaterade sökningarna på webben. Analysbolaget tittade närmare på de strategier för sök som fem sko- och klädjättar på nätet använde sig av mellan 2014 och 2015. Det de fann var att sökord kopplade till skor utgjorde hälften av de organiska sökningar som ledde till dessa sajter. Även i företagets betalda sökkampanjer dominerade skorelaterade sökord, då de utgjorde 55 procent av de betalda sökningarna.

Kunder vill fynda skor på nätet

Även en nyare studie från ett annat analysföretag pekar på att skor är den mest eftertraktade produkten som säljs på internet. Denna studie visar också att många kunder är på jakt efter att göra en riktigt bra affär när de shoppar skor på nätet. Resultatet av studien indikerar att en av 300 sökningar på webben görs i syfte att hitta en kupong, rea, rabatt eller ett erbjudande på en produkt. Och den produkt som står högst på på dessa rabattjägares önskelista är skor.

Augusti är ofta den månad då flest sökningar efter rea på skor, medan kunderna istället riktar in sig på kängor under november och december. Enligt den aktuella studien ökade andelen sökningar efter erbjudanden på produkter med närmare 40 procent under förra året. Även om intresset för erbjudanden på skor i huvudsak är en god nyhet för försäljare av skor på nätet, väcker de även viss oro.

Ju oftare kunderna kan handla på rea och till nedsatt pris, desto troligare är det nämligen att de förväntar sig att kunna göra stora besparingar varje gång de handlar skor på nätet. Detta nya fenomen kan innebära en minskning av e-handlarnas marginaler på skor.