Är du en rockchic romantisk bohem som inte är rädd för kläder med udd? Då är kanske Hunkydorys plagg något för dig. Hunkydory har funnits sedan 1996 och varit sin personliga stil trogen i över 20 år. Namnet kommer från ett slanguttryck från den brittiska artisten David Bowie och betyder att allt är lugnt och avslappnat – precis som du ska känna dig när du bär ett plagg från Hunkydory.

En rockchic bohem med militäriska influenser

Det svenska modeundret brukar beskrivas som svart och minimalistiskt men det finns svenska modemärken som sticker ut från det. Hunkydory föddes ur en idé om att det saknades mer personliga plagg på den svenska modemarknaden. Stilen som Hunkydory representerar brukar beskrivas som en mix mellan rock och romantisk bohem med militäriska influenser där det förstklassiga hantverket alltid är i fokus. Om du ska bära Hunkydorys plagg bör du ha en förkärlek för det personliga uttrycket och kläder som har ”edge”. Designen kännetecknas av material som skinn, stickat, demin och fransar och hyllar den personliga stilen.

Passion i Paris var starten till allt

Under 90-talet i Paris möttes Ulrika och Christopher Bjercke när de pluggade design på Esmod i Paris. Båda älskade plagg som präglades av det goda hantverket och de kände dessutom att de ville framhäva det personliga uttrycket. 1996 var det slutligen dags efter många timmars skissande och namnet för deras projekt fick bli Hunkydory – ett slanguttryck som kommer från en Dawid Bowie skiva från 1971 som betyder ”all is peaceful and relaxed”.

Designduon tyckte att det namnet speglade den sortens avslappande plagg som de ville skapa. 2012 fick man pris på Damernas Världs gala Guldknappen och man har även mottagit flera andra utmärkelser. Idag existerar Hunkydory på tio marknader och sysslar som många andra modeföretag även med e-handel. Under våren 2017 stängde Hunkydory två butiker och försatt två dotterbolag i konkurs men fortsatte att driva märket i ett nytt bolag. Som många andra modebolag så är e-handel en viktig del av marknaden och Hunkydory arbetar med att hitta en balans mellan den fysiska och digitala samverkan. Modemarknaden måste anpassa sig till kundens nya köpbeteende och Hunkydory kommer fortsättningsvis att satsa på sin e-com.